Vanliga frågor om SAMSA IT-tjänst

På denna sida finns en samling av vanliga frågor om SAMSA med tillhörande svar. Ett tips är att du kan söka på sidan genom att använda webbläsarens sökfunktion. I Microsoft Edge nås den enkelt genom att trycka Ctrl+F på tangentbordet.

Behörigheter

Hur beställer jag behörighet till personal?

Beroende på verksamhet kan behörighet beställas på lite olika sätt. Läs mer på länken nedan.

Användarbehörighet till SAMSA - GITS - Gemensam information- och tjänstesamordning i Västra Götaland

Hur blir jag behörig att titta i loggar?

Din chef eller annan behörighetsbeställare gör en behörighetsbeställning åt dig och anger rollen Log analys.

Hur får jag åtkomst till utdata från SAMSA?

Det finns flera olika typer av utdata från SAMSA och därmed flera olika vägar att få åtkomst till den. I SAMSA finns ett antal rapporter som kan nås av användare med rollen SVPL Rapporter som kan beställas av din chef eller annan behörighetsbeställare.

Därutöver finns ett antal andra utdatalösningar tillägängliga utanför SAMSA. Mer information om dessa finns i följande länkar:

Process statistik - Samverkan vid in- och utskrivning från sluten hälso- och sjukvård samt SIP

SAMSA Faktureringsrapport

SAMSA Liverapporter

SAMSA Utdata Power BI rapporter

 


In- och utloggningsfrågor

Hur loggar man in i SAMSA?

Börja med att säkerställa att du har ditt SITHS-kort i datorns kortläsare. Därefter startar du SAMSA. Det kan göras genom att:

  • klicka på en länk/ikon/favorit som förmedlats till dig via din lokala IT-support.
  • klicka på ett "SAMSA-uthopp" från ditt ordinarie verksamhetssystem.
  • klicka på den anslutningsknapp som matchar din uppkoppling högst upp på GITS webbsida om SAMSA IT-tjänst

Länk: SAMSA IT-tjänst - GITS - Gemensam information- och tjänstesamordning i Västra Götaland

Min webbläsare laddar ett felmeddelande när jag försöker logga in, vad ska jag göra?

Felmeddelandet kan exempelvis ha följande text: 403 - Forbidden: Access is denied. You do not have permission to view this directory or page using the credentials that you supplied. 

Den vanligaste orsaken att detta meddelande visas är att du försökt starta SAMSA utan att kortläsaren kunnat läsa ditt SITHS-kort. Kontrollera att kortet sitter som det ska. Starta sedan om alla webbläsarfönster och försök igen.

Jag har tidigare haft SAMSA öppet och nu när jag försöker starta det får jag ett felmeddelande, varför då?

Om den tidigare sessionen i SAMSA inte har stängts ordentligt minns webbläsaren att du redan loggat in i SAMSA och förhindrar då ny inloggning. För att lösa problemet behöver du stänga ned alla webbläsar-fönster innan du försöker igen.

För att förebygga att detta uppstår bör du ta som vana att alltid klicka Logga ut när du är färdig i SAMSA för tillfället. När du loggar ut stängs också den aktuella sessionen.

Jag får meddelandet "Efterfrågat uppdrag finns inte bland valbara uppdrag", hur kommer jag förbi detta?

Detta felmeddelande kan uppstå hos dig som är behörig till flera enheter och har flera roller i SAMSA. Rollerna är då knutna till de enheter de ska användas och därför är det viktigt att du väljer rätt kombination av enhet och roll vid inloggningen.

Om du fortfarande inte kommer in, ta kontakt med support.

Länk: Support - GITS - Gemensam information- och tjänstesamordning i Västra Götaland


Handhavande

Varför kan jag inte skapa Checklista, Utskrivningsklar- eller Utskrivningsmeddelandet?

Checklistan kan endast skapas i slutenvårdsärenden. Ett slutenvårdsärende definieras som ett ärende som har ett Inskrivningsmeddelande. Du måste alltså först ha skickat ett inskrivningsmeddelande för att kunna öppna och skicka en Checklista.

Utskrivningsklar kan också endast skapas i slutenvårdsärenden. Dessutom krävs att slutenvården utfört de uppgifter som åligger slutenvården i processen, bland annat att ha gett övriga parter nödvändig information om den enskilde för att kunna planera relevanta insatser. För att kunna öppna och skicka meddelandet utskrivningsklar krävs därför att du först har skickat Inskrivningsmeddelandet samt ett Planeringsmeddelande.

Utskrivningsmeddelandet informerar berörda parter om när patienten skrivs ut. För att patienten ska kunna skrivas ut på ett tryggt och säkert sätt måste den först ha bedömts vara utskrivningsklar. För att kunna öppna och skicka meddelandet Utskrivning krävs därför att du har gjort patienten utskrivningsklar. Ett inte helt ovanligt misstag är att användare öppnar meddelandet utskrivningsklar men glömmer klicka på SparaSänd. Då finns utskrivningsklarmeddelandet med i procesståget vilket gör att det ser ut som patienten är utskrivningsklar och borde kunna skrivas ut. Utskrivningsklarmeddelandet är i dessa fall rött för slutenvården för att visa att det finns något kvar att göra, och tills det har skickats kommer slutenvården inte kunna öppna utskrivningsmeddelandet.

Varför tappas enheter bort trots att de lagts till partsrutorna?

SAMSA hämtar alla parter från föregående meddelande när ett nytt meddelande skapas. Om någon part inte följer med har den antagligen inte lagts till på sista meddelandet i ett ärende.

Notera att partsrutorna för administrativa meddelande enbart styr det administrativa meddelanet. Ändringar som görs där påverkar inte de övriga meddelandena i ärendet och inte nästa meddelande som skapas.

Om du försöker lägga till enheter på ett låst meddelande, t.ex. Inskrivningsmeddelande, visar SAMSA en varning och ber dig kontrollera om det är det senaste meddelandet i ärendet. 

Tänk på att SAMSA visar det som laddades senast du gjorde en åtgärd i SAMSA. Om en annan användare skapar ett nytt meddelande visas det inte för dig förrän du uppdaterar din bildvisning. Ett sätt att säkerställa att du verkligen lägger till en part på sista meddelandet är att först klicka på Ärende för att ladda om bildvisningen, och sedan klicka på sista meddelandet i procesståget.

Varför blir det två enheter i primärvårdens partsruta när jag skapar Vårdbegäran?

När ett nytt ärende skapas så fyller SAMSA automatiskt i primärvårdens partsruta med vårdcentral i enlighet med Vårdvalet. Om ett nytt ärende skapas av en annan primärvårdsenhet än patientens listade vårdval, exempelvis en rehabmottagning, så läggs både den listade vårdcentralen och den enhet som skapar ärendet.

Kan primärvården eller sjukhusen se en Förberedd vårdbegäran

Nej, det kan bara kommunpart. Sjukhus- och primärvårdsparter kan se att det finns en förberedd vårdbegäran genom att menyalternativet har en parentes med datum då den senast uppdaterades. Men det är bara kommunparten som skapat en Förberedd vårdbegäran som kommer åt informationen och har möjlighet att skapa ett nytt meddelande baserat på den information som finns i Förberedd vårdbegäran.

Jag kan se ett helt ärende men jag kan inte kvittera eller skicka något, varför?

Sannolikt står du på en arbetsplats som är betrodd part till den inkorg som är part i ärendet. Den arbetsplats du står på måste vara part i ärendet för att kunna kvittera eller skicka meddelanden. Vill du kunna skicka eller kvittera måste du byta aktuella arbetsplats uppe till höger i toppmenyn till en som är part i ärendet.

Jag har gjort en utskrift från SAMSA och det blev minimal text, varför?

Hur utskriften blir styrs både av webb-läsaren och datorns operativsystem. 
Antagligen har du en kombination av webb-läsare och Windows-version som inte stöds. Kontakta din lokala IT-support och be om hjälp.

Jag arbetar i slutenvården och har fått en patient till mig, men SAMSA säger att jag inte är behörig till patientens ärende, vad ska jag göra?

Den enhet där patienten vårdades tidigare ska ha flyttat patienten till din enhet, men ibland blir det fel. Genom att gå till fliken Ärendehistorik i detaljvyn till höger i SAMSA och hålla muspekaren över det aktuella ärendenumret så visas vilka enheter som är deltagare i det aktuella ärendet. Kontrollera vilken sjukhusenhet som står överst, ta kontakt med dem och be att de flyttar ärendet till din enhet.

Bonustips: Via kontaktfliken kan du oftast hitta ett bra telefonnummer till enheten du ska kontakta.

Vi har börjat jobba med öppenvårdsprocessen på min enhet och nu börjar översikten bli full, hur får vi behörighet att avsluta öppenvårdsärenden?

Alla användare har behörighet att avsluta öppenvårdsärenden. När ärendet är klart och alla parter tagit del av informationen är det bara att avsluta genom att:

  1. Klicka på Ärende i meddelandemenyn
  2. Välj Avsluta ärendet

Någon har avslutat en SIP jag arbetar med, vad gör jag?

När en SIP i SAMSA har avslutats går den inte att återstarta av användaren. Om det inte fanns så mycket information i den kanske det enklaste är att starta en ny och börja om, men om du hade dokumenterat mer behöver du lägga ett ärende till supporten med SIPid på den SIP som felaktigt blvivit avslutad.

Epost: samsa.oracle@helpdesk.easit.nu


Hjälp i SAMSA

Finns det någon hjälpfunktion eller manual i SAMSA, hur hittar jag den?

Ja, genom att trycka Ctrl+Alt+O på tangentbordet eller klicka på Hjälp längst till höger i huvudmenyn så öppnas SAMSA användarmanual.

Jag får en varning för pop-up fönster?

Första gången du ska öppna manualen kan webbläsarens funktion som blockerar pop-up fönster förhindra att manualen öppnas. Gör såhär:

  • Välj att alltid godkänna pop-up fönster från den aktuella webbplatsen 
  • Om webbläsaren stänger ned
    • Stäng alla webbläsarfönster
    • Logga in i SAMSA igen
    • Prova starta manualen igen

Patientadministration

Fungerar personer med reservnummer i SAMSA?

Ja, personer som har reservnummer i rätt format ("BefReg" och "Rapid") kan registreras i SAMSA. Tänk dock på att reservnummer inte är universella och att dina vårdgrannar därför kan ha samma person registrerad med ett annat nummer i deras verksamhetssystem. Vid minsta osäkerhet är det därför viktigt att säkerställa att ni kommunicerar om samma individ.

En person har fått ett samordningsnummer, kan det användas i SAMSA?

Ja, samordningsnummer har rätt format och kan således registreras i SAMSA.

Om patienten ändrar sin adress, uppdateras den då automatiskt i SAMSA?

Nej, inläsning av aktuell folkbokföringsadress sker endast då man klickar på knappen Västfolket i vyn Patient admin.