Anslutning av verksamhet

SAMSA IT-tjänst är ett system för informationsutbyte och samverkan mellan verksamheter inom välfärdssektorn i Västra Götaland. Här finns information om hur en anslutning rent praktiskt går till samt vilka aspekter en ny verksamhet bör beakta inför en anslutning till SAMSA.

Praktiska krav för SAMSA

För att en verksamhet ska kunna använda SAMSA IT-tjänst behöver följande krav vara tillgodosedda:

  • Internetuppkoppling via en av följande alternativ:
    • VGR-nät som används av VGR:s verksamheter.
    • Kommunikationstorget som alla 49 kommuner i Västra Götaland är anslutna till.
    • Sjunet som är alternativet för verksamheter som inte har åtkomst till kommunikationstorget eller VGR-nät.
  • SITHS-kort som krävs för att användarna ska kunna logga in.
  • Smartkortläsare som krävs för att användaren ska kunna läsa sitt SITHS-kort.
  • HSAID för enhet och personal i Hälso- och sjukvårdens adressregister (HSA) som krävs för att kunna använda uthopp till Nationell patientöversikt från SAMSA.
  • Inkorg upplagd för enheten i SAMSA dit personalens behörighet kan knytas.