Ansökningsblankett: Användarbehörighet till SAMSA IT-tjänst
Klicka här för att ladda ned ansökningsblankett för att söka användarbehörighet för icke VGR-personal
Behörighet till SAMSA IT-tjänst utgörs av tre delar som alla krävs för att kunna skapa behörighet för en användare. Delarna är identifiering, organisationskoppling och roll. Hur dessa söks och etableras kan skilja mellan olika användares organisatoriska tillhörighet. För VGR:s personal används VGR Behörighetsportal medan kommuner och privata vårdgivare har en intern administration eller tar hjälp av Oracle support.
Inloggning i SAMSA sker med SITHS-kort där användarens HSAID presenteras och verifieras genom flerfaktorsautentisering. Användaren behöver alltså ett personligt SITHS-kort som vid inloggningsförfarandet presenterar ett HSAID som finns upplagt i systemet samt verifieras genom att användaren slår sin personliga legitimeringskod. Stämmer inte HSAID eller kod kommer användaren inte in.
När en användare skapats ska den kopplas till en eller flera enheter, eller inkorgar, i IT-tjänsten. Det finns två typer av organisationskoppling som kan göras, Anställning och SVPL-arbete. Anställning är tänk att visa vilken enhet användaren har sin anställning vid, men har väldigt liten praktisk betydelse. SVPL-arbete visar vilken enhet användaren ska kunna utföra arbete vid. Vid mer än en koppling som SVPL-arbetare får användaren välja vilken enhet den ska arbeta på vid inloggning.
När en användare skapats och kopplats till rätt enheter ska också en roll kopplas till användaren. Rollen styr vad användaren kan göra i IT-tjänsten. Det finns separata roller för olika parter. Det finns också specifika roller som begränsar användaren till att endast kunna läsa information, analysera rapporter, avsluta ärenden, granska loggar med mera. Du kan läsa mer om tillgänliga roller via följande länk.
Roller i SAMSA IT-tjänst - GITS - Gemensam information- och tjänstesamordning i Västra Götaland
Kommuner och privata drivna verksamheter söker behörighet för sin personal genom att ansvarig behörighetsbeställare fyller i och skicka in blanketten Användarbehörighet till SAMSA IT-tjänst till SAMSA-supporten. I blanketten anges vilken användare det gäller, om beställningen rör ny användare, förändring eller avslut av befintlig användare samt vilka roller som är aktuellt för användaren. Supporten återkopplar sedan via epost när behörigheten är upplagd i SAMSA. Handläggningstiden är cirka en vecka.
Verksamheten kan också ha en eller flera lokala systemadministratörer med behörighet att skapa och förändra användares behörighet till SAMSA IT-tjänst.
I Västra Götalandsregionens verksamheter söker ansvarig behörighetsbeställare behörighet för verksamhetens personal via VGR Behörighetsportal. SAMSA visas där under rubriceringen regionala system.
Notera att för en användare där behörighet till SAMSA tidigare beställts via VGR behörighetsportal krävs att beställaren i första steget väljer Förändring istället för Nyupplägg, även om användaren inte har någon aktiv behörighet till SAMSA i nuläget.
Verksamheten kan också ha en eller flera lokala systemadministratörer med behörighet att skapa och förändra användares behörighet till SAMSA IT-tjänst.