Systemadministrationsbehörighet till SAMSA

Åtkomst till SAMSA systemadministration är en behörighetsroll som kan sökas till specifika användare. Både som komplement till andra befintliga roller och som enda roll för en helt ny användare.

Behörighet till systemadministration ges restriktivt. Ofta finns en lokal eller delregional förvaltningsstruktur med vissa utpekade funktioner som kan få roll som systemadministratör.

Det finns två varianter av systemadministratörer:

  • Administratör nivå 2 kan lägga upp nya användare samt förändra användares befintliga behörigheter. Det finns också möjlighet att administrera betrodda parter och favorit-grupper.
  • Administratör nivå 3 har utöver nivå 2 också åtkomst till begränsad organisationsadministration vilket gör det möjligt att öppna, stänga samt byta namn på inkorgar i systemet.

Rollen söks genom att ansvarig behörighetsbeställare fyller i och skickar in blanketten Ansökan om administrationsbehörighet till SAMSA.

Verksamheten kan också ha en eller flera lokala systemadministratörer med behörighet att skapa och förändra användares behörighet till SAMSA IT-tjänst.